Výživové poradenstvo pre výživu detí

Výživou detí sa snažím aktívne podporovať zdravý životný štýl tých najmenších, 
ktorí sú najzraniteľnejší. Ide o podporu zdravého stravovania pre deti 
a edukáciu rodičov  o možných zdravších alternatívach výživy.

zdravé strava pre deti

Jednoduché pravidlá ako nemať doma obézne dieťa

  • zvýšiť pohybovú aktivitu, tráviť viacej času vonku v prírode pokiaľ to počasie dovolí, napr. koručule, bicykel, loptové hry a pod. V prípade nepriaznivého počasia hlavne pri obéznych deťoch je potrebné zabezpečiť pohybovú aktivitu napr. plávaním, cvičením doma pod dozorom rodičov.
  • znížiť aktivity typu sedím pri PC na sociálnych sieťach  a TV
  • zabezpečiť správny pomer príjmu a výdaja energie
  • veľmi dôležitý je pitný režim, deti a starí ľudia nemajú tento vnem, preto je potrebné deťom ponúkať vodu priebežne aj keď si same nevypytá
  • jesť pravidelne aspoň 3-krát denne, veľkosť porcie prispôsobte váhe a veku dieťaťa, nemusí jesť súbežne zakaždným s vami
  • neučte deti na vysmážené a lacné pohotové jedla - junk food
  • zvýšiť pomer zeleniny pred škrobovými potravinami ako sú ryža, zemiaky, cestoviny, akékoľvek pečivo
  • doobeda sa snažiť dieťaťu ponúkať čerstvé ovocie alebo zeleninu, ak dieťatu nechutí odporúčam vymyslieť ovocno-zeleninové smoothie
  • znížiť príjem soli v pokrmoch. Jeden biely rohlík prevyšuje obsah soli pre malé dieťa až 3-násobne!!!
  • neponúkať na raňajky sladké dochutené cereálie, ktoré sú plné  prídavnéno cukru
  • ak používate v domácnosti akúkoľvek bielu múku, snažte sa ju čiastočne nahrádzať a dopĺňať s múkami, ktoré sú nutrične bohatšie, ako napr. pohánková múka, amarantová múka a iné.
  • nenútiť dieťa jesť na silu a strašiť ho, že nevyrastie
  • odporúčam vyhodiť z jedálnička celej rodiny nie iba detí, margaríny a iné náhrady masla, ktoré sú plné transmastných kyselín a nahradiť ich maslom alebo prepusteným maslom Ghí (Ghee)
  • školákom i malým deťom je potrebné úplne vyhodiť z jedálnička tkz. junk food (lacné pohotové jedlo), ktoré obsahujú vysoký podiel sacharidov, tukov i soli, taktiež pochutiny typu čipsy, sladkosti, sýtené sladké nápoje ochutené prevažne s aspartamom
  • do jedálnička je potrebné zaradiť zdravé tuky ako je tradičné maslo, ľanový olej, tekvicový olej, olivový olej, kokosový tuk, ale i orehy, avokádo a pod. 
  • ak to okolie a možnosti dovoľujú nakupovať u miestnych farmárov a na dedinách, ovocie a zelenina v hypermarketoch z dovozu, ktorá precestuje aj 3000 km nie je najlepšim riešením a niekedy narobí viacej škody ako osohu

Obezita a deti

Obezita v detstve a v adolescentom veku predstavuje zvýšené riziko chorobnosti,
ale má i mnoho spoločenských a psychologických následkov

Obezita môže byť i dedičná, 50 až 80% obéznych detí má jedného alebo oboch rodičov obéznych. 
Vek počas ktorého najviac vzniká obezita sú 0 až 4 roky, 7 až 11 rokov až po adolescenciu. Tučná matka (26-43%) je oveľa častejší 
prípad ako tučný otec (12-16%). Ak sú ostatní členovia rodiny obézni, prevdepodopnosť obezity u detí je až do 30%.

Rodič je vzor pre dieťa i v stravovaní

SAMOVZDELÁVANIE RODIČOV, matka ako základný kameň rodiny
by mala mať aspoň základný prehľad o kvalite potravín
podávaných svojim deťom.

obezita a deti

Konzultácie nie sú iba pre obézne deti a ich redukciu hmotnosti, ale pre všetky deti, 
ktorých rodičia nevedia alebo nie sú si istí svojimi doterajšími stravovacími zvyklosťami.

Chcem sa objednať na stretnutie