Každá bunka v danom čase exprimuje alebo zapne iba zlomok svojich génov. Ostatné gény sú potlačené alebo vypnuté. Proces zapínania a vypínania génov je známy ako génová regulácia. Génová regulácia je dôležitou súčasťou normálneho vývoja. Gény sa počas vývoja zapínajú a vypínajú v rôznych vzorcoch, aby napríklad mozgová bunka vyzerala a pôsobila inak ako pečeňová bunka alebo svalová bunka. Génová regulácia tiež umožňuje bunkám rýchlo reagovať na zmeny v ich prostredí. Hoci vieme, že regulácia génov je pre život kritická, tento zložitý proces ešte nie je úplne pochopený.
Génová regulácia sa môže vyskytnúť v ktoromkoľvek bode génovej expresie, ale najčastejšie sa vyskytuje na úrovni transkripcie (keď sa informácia v DNA génu prenesie do mRNA). Signály z prostredia alebo z iných buniek aktivujú proteíny nazývané transkripčné faktory. Tieto proteíny sa viažu na regulačné oblasti génu a zvyšujú alebo znižujú úroveň transkripcie. Riadením úrovne transkripcie môže tento proces určiť, kedy a koľko proteínového produktu vytvára gén.
Epigenetické zmeny sú modifikácie DNA, ktoré regulujú, či sú gény zapnuté alebo vypnuté. Tieto modifikácie sú pripojené k DNA a nemenia sekvenciu stavebných blokov DNA. V rámci kompletnej sady DNA v bunke (genóme) sú všetky modifikácie, ktoré regulujú aktivitu (expresiu) génov, známe ako epigenóm.
Vedci prišli na to, že niektoré gény možno aktivovať alebo deaktivovať v závislosti od vonkajších faktorov. Táto vedecká disciplína sa nazýva epigenetika (z gréckeho „mimo genetiky“).
Epigenetické „markery“ kontrolujú, kde a koľko proteínu tvorí gén, čím gén účinne „zapínajú“ alebo „vypínajú“. Takáto epigenetická modifikácia sa typicky vyskytuje v bunkách, ktoré obsahujú orgánové systémy, čím ovplyvňuje vývoj a fungovanie týchto štruktúr. Preto skúsenosti, ktoré menia epigenóm na začiatku života, keď sa špecializované bunky orgánov, ako je mozog, srdce alebo obličky prvýkrát vyvíjajú, môžu mať silný vplyv na fyzické a duševné zdravie na celý život.Skutočnosť, že gény sú náchylné na modifikácie v reakcii na toxický stres , problémy s výživou a iné negatívne vplyvy, podčiarkuje dôležitosť poskytovania podporných a výchovných skúseností pre malé deti v prvých rokoch, keď je vývoj mozgu najrýchlejší. Z politického hľadiska je v záujme spoločnosti posilniť základy zdravej architektúry mozgu u všetkých malých detí, aby sa maximalizovala návratnosť budúcich investícií do vzdelávania, zdravia a rozvoja pracovnej sily.
Veda nám hovorí, že interakcie medzi génmi a prostredím ovplyvňujú ľudský vývoj. Napriek mylnej predstave, že gény sú „pevné do kameňa“, výskum ukazuje, že skoré skúsenosti môžu určiť, ako sa gény zapínajú a vypínajú – a dokonca aj to, či sa niektoré vôbec prejavia. Zdravý vývoj všetkých orgánov, vrátane mozgu, závisí od toho, do akej miery a kedy sú určité gény aktivované na vykonávanie určitých úloh. Skúsenosti, ktoré majú deti v ranom veku, preto zohrávajú kľúčovú úlohu pri rozvoji architektúry mozgu . Zabezpečiť, aby deti mali vhodné ranné skúsenosti podporujúce rast, je investíciou do ich schopnosti stať sa zdravými a produktívnymi členmi spoločnosti.
Epigenetika sa zameriava na dedičné zmeny v génoch, ktoré neovplyvňujú samotnú DNA sekvenciu, ale ovplyvňujú to,ako sa gény čítajú a používajú. Tieto zmeny sa môžu preniesť na nasledujúce generácie bez toho, aby sa zmenila DNA sekvencia.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1608960/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6275017/
https://newsnetwork.mayoclinic.org/discussion/science-saturday-researchers-investigate-precision-nutrition-to-improve-health-prevent-diseases/
https://developingchild.harvard.edu/science/deep-dives/gene-environment-interaction/
https://medlineplus.gov/genetics/understanding/mutationsanddisorders/evolution/