doc. Ing. Marta Habánová, PhD. - Katedra Výživy ľudí (FAPZ)
doc. Ing. Miroslav Habán, PhD. - Katedra udržateľného poľnohospodárstva a herbológie (FAPZ)
Cieľom projektu Tvorba Národnej sústavy kvalifikácii (NSK) je spojiť odborníkov na vzdelávanie so zamestnávateľmi, ktorí spoločne vytvoria popisy kvalifikácií tak, aby zodpovedali požiadavkám pre výkon určitého povolania na trhu práce. Národná sústava kvalifikácií vytvorí tiež pôdu pre uznávanie kvalifikácií získaných neformálnou a informálnou cestou. Ktokoľvek sa bude môcť nechať preskúšať pred odbornou komisiou a získať certifikát o kvalifikácií, teda potvrdenie o schopnostiach, ktoré nezískal iba v škole, ale napríklad aj v praxi, alebo v rámci ďalšieho vzdelávania. Takto získaná kvalifikácia bude navyše uplatniteľná v celej Európskej únii prostredníctvom zavedenia Národného kvalifikačného rámca ako určitého „translátora“ národných kvalifikácií do spoločného európskeho jazyka. S cieľom vytvoriť kvalitný národný systém sú do tvorby NSK zapojené aj
zamestnávateľské zväzy, združenia, komory, odborové zväzy a ďalšie profesijné zamestnávateľské organizácie. K ďalším zainteresovaným stranám patria odborníci v oblasti trhu práce, odborného školstva a systému celoživotného vzdelávania. Dohromady možno hovoriť približne o 1 200 odborníkoch. V rámci NSK bude do októbra 2015 na Slovensku definovaných 1 000 kvalifikácií. Čo sa týka preskúšania pred odbornou komisiou, na Slovensku očakávame podobný úspech ako v Českej republike, kde za prvé dva roky prešlo preskúšaním 60 tisíc ľudí. V ČR bolo na rozdiel SR popísaných 470 kvalifikácií, väčšinou takých, ktoré sa neučia v školách. Ak ľudia dostanú možnosť získať certifikát, ktorý potvrdzuje ich kvalifikáciu, môže to zvýšiť ich šance zamestnať sa a navyše ich aj motivovať ďalej sa vzdelávať. Národná sústava kvalifikácií nemá v žiadnom prípade nahrádzať vzdelávací systém, má ho len užšie prepojiť s trhom práce.
V rámci tohto projektu bola sústavy kvalifikácii zaradená nová kvalifikácia Výživár špecialista (podľa štatistickej klasifikácie zamestnaní SK ISCO-08: 2265999 špecialista na výživu a dietetiku inde neuvedený). Jeho charakteristika je nasledovná:
v integrovanom biologickom systéme, má vynikajúce poznatky o fyziológii a metabolizme výživy, ovláda problematiku potravinových zdrojov, ich zloženie, fyziologické a mikrobiologické zmeny, ktoré môžu nastať v potravinách počas ich spracovania, skladovania a konzervovania a vie posúdiť ich hygienickú, príp. toxikologickú kvalitu.
Výživár špecialista je schopný aplikovať optimalizované systémy výživy v praxi, analyzovať nutričný stav, príčiny disbalancie s predikciou možných následkov a chorobných stavov, vie riadiť nutričné režimy rôznych populačných skupín z hľadiska prevencie a manažmentu chorobných stavov, ako aj modelovať diéty a výživové programy v zdravej populácii.
Na karte kvalifikácie sa ďalej pracuje, budú vypracované templáty a celý proces bude schvaľovaný Národnou radou pre vzdelávanie a kvalifikácie. Projekt je financovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci operačného programu Vzdelávanie. Štátny inštitút odborného vzdelávania na ňom spolupracuje so spoločnosťou Asseco Central Europe a radom zamestnávateľských a vzdelávacích inštitúcií.
Zdroj: www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1345
Kód kvalifikácie: U2265999-01345
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
charakterizovať environmentálne a ekologické vplyvy na potravinový reťazec a kvalitu potravín | písomná metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
poznať základné živiny, ich úlohu a metabolické vzťahy v organizme | ústna metóda |
definovať biochemické, fyziologické a psychologické princípy výživy | písomná metóda |
popísať potrebu živín a energie a ich využitie pre jednotlivé skupiny obyvateľstva | písomná metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
popísať základy rastlinnej a živočíšnej produkcie | písomná metóda |
vysvetliť metódy hodnotenia rastlinných a živočíšnych produktov ako zdrojov potravín | ústna metóda |
analyzovať koncepciu biologickej bezpečnosti potravinových zdrojov | ústna metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
stanoviť hodnotenie mikrobiologických a epidemiologický aspektov kvality potravinových zdrojov | písomná metóda |
určiť hygienickú kvalitu a genetickú bezpečnosť potravín | písomná metóda |
vymenovať cudzorodé látky, mutagény a toxíny vo výžive, ich význam a možnosti ich minimalizácie | ústna metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť systém kontroly dodržiavania správnych hygienických postupov pri príprave jedál a skladovaní potravín | ústna metóda |
vybrať vhodné pracované postupy prípravy potravín a jedál | ústna metóda |
aplikovať najnovšie informačné a komunikačné technológie a nutričné softvéry | praktické skúšanie |
zodpovedne rozdeliť úlohy a inštrukcie podriadeným zamestnancom | ústna metóda |
popísať metódy hodnotenia rastlinných a živočíšnych produktov ako zdrojov potravín | ústna metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
samostatne zhodnotiť nutričný stav človeka | ústna metóda |
zvoliť správne postupy pri hodnotení stavu výživy | ústna metóda |
zanalyzovať a riešiť výživové problémy na konkrétnom príklade | písomná metóda |
zostaviť spôsob výživy podľa pohlavia, vekovej kategórie, fyziologického stavu a výkonu v zdraví a chorobe na základe analýzy nutričného stavu | praktické skúšanie |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
určiť dodržiavanie správnych hygienických postupov pri príprave jedál a sladovaní potravín | písomná metóda |
viesť výchovno-vzdelávacie aktivity a školenia v oblasti prevencie chorôb správnou výživou | ústna metóda |
určiť správny diétny režim v populácii na základe zohľadnenia stavu výživy, veku, fyzickej aktivity a iných špecifikácií | ústna metóda |
vyhotoviť jedálne lístky pre zdravých aj chorých ľudí | praktické skúšanie |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vysvetliť metabolizmus živín a následky jeho porúch vo vzťahu k výžive | ústna metóda |
zostaviť nutričné režimy rôznych populačných skupín z hľadiska prevencie a manažmentu chorôb | ústna metóda |
určiť základy nutrigenomiky a epigenetiky | písomná metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
vytvárať diétne režimy a programy v populácii podľa veku, stavu výživy, fyzickej aktivity a iných špecifikácií | praktické skúšanie |
popísať marketing potravinových zdrojov a manažment výživy | ústna metóda |
predviesť poradenstvo v oblasti správnej výživy ľudí | praktické skúšanie |
zvoliť správne metódy získavania znalostí a informácií | ústna metóda |
navrhnúť možnosti využívania vedomostí a informácií pri rozvoji odboru | ústna metóda |
Kritéria hodnotenia | Metódy hodnotenia |
---|---|
navrhnúť a vykonať prieskum podľa zadanej témy a spracovať výsledky | písomná metóda |